Uwagi na marginesie życia publicznego
Blog > Komentarze do wpisu
Sens teorii i badań gender

Już od pewnego czasu pojawiały sie krytyczne uwagi odnośnie gender – w marcu 2014 ogłoszono na przykład, że "Nie chcemy żadnych ideologii gender". Nieco wcześniej oświadczyła na przykład pani Agnieszka Kozłowska-Rajewicz, że "Nie ma żadnej ideologii gender". A teraz Papież Franciszek też krytycznie ocenił podejmowanie teorii i badań gender. Przyznam się, że trochę mnie to dziwi, wystarczy spojrzeć na pewien bardzo ciekawy artykuł w polskim naukowym czasopiśmie Psychology of Language and Communication, który niedawno zauważyłem: Jan E. Okuniewski, Age and Gender Effects on Motivation and Attitudes in German Learning, 2014, 18/3, 251-262. Wydawcą tego czasopisma jest niemiecki De Gruyter, a na ten artykuł można sobie zerknąć na stronie De Gruytera:

http://www.degruyter.com/view/j/plc.2014.18.issue-3/plc-2014-0017/plc-2014-0017.xml?format=INT

Okazuje się, że dziewczęta na ogół mają nieco wyższy poziom przywiązania się do nauki języków obcych. Na ten temat przeprowadzono bardzo wiele badań i wyników na całym świecie: w Kanadzie, Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Węgrach, Turcji, Chinach, Korei i jeszcze wielu innych krajach. Zaskakujące jest, że w takim szerokim zakresie badań na niemal całym świecie wyniki są prawie identyczne, jak te, które zatwierdził ten autor. Zauważyłem też wyniki badań odnośnie szkolenia się matematyki – w tym zakresie wyraźnie wyższy poziom zaangażowania się odnośnie motywacji mają chłopcy niż dziewczęta.

Wydaje mi się, że te badania i analizy sprawiają, iż przekonanie o tym, że "Nie ma żadnej ideologii gender", jest zdecydowanie niepoważne.

sobota, 21 lutego 2015, de_percheville

Polecane wpisy